Vraag het aan Franck

Vraag het aan Franck

Franck+

Raak je er niet meteen uit welke voordeur het beste bij uw huis past? Bezorg enkele foto's van uw huis en/of gevel en onze architect Franck helpt u verder.

De visie van onze zaakvoerder, Franck De Munster

Al ruim 40 jaar geldt Harinck als de referentie voor duurzame, veilige en esthetische deurpanelen die ingebouwd worden in pvc of aluminium schrijnwerk. Oprichter Frans Harinck gaf ondertussen het stokje door aan de volgende generatie. Toen architect Franck De Munster zijn vrouw Kathleen Harinck ontmoette, ging voor hem een nieuwe wereld open. Vandaag legt hij al zijn creatieve inzicht en architecturale passie aan de dag voor de groei van het familiebedrijf. We vroegen hem naar zijn unieke visie.

Franck, wat is je professionele achtergrond?

Ik voltooide de opleiding tot architect aan het Sint-Lucas in Gent. Daarna had ik tien jaar een zelfstandig bureau. Toen ik mijn vrouw Kathleen leerde kennen, stapte ik in de branche van de voordeuren. Mijn achtergrond komt bij Harinck bijzonder goed van pas. Als architect streef ik steeds naar originaliteit en voel ik een onstuitbare drang om nieuwe dingen te ontwerpen. Dat is creatieve troef, maar ook op het technische vlak zijn er voordelen. Kennis van ramen, technieken en inbouwsystemen komt hier heel goed van pas. Klanten waarderen dat ons inzicht het plaatsen van een deurpaneel overstijgt. We kijken verder dan lijmen en schilderen.

Hoe ga je te werk?

Ik werk vrij veel op buikgevoel, maar wel op een berekend buikgevoel. Harinck is een familiebedrijf, dus beslissingen worden soms wel eens gemaakt tussen de soep en de patatten. Er is veel vertrouwen tussen de leden van de directie. Mijn schoonbroer Koen Harinck is een rasechte ondernemer en visionaire ontwerper. Kathleen is dan weer een echte peoplemanager. Zo vullen we elkaar goed aan.

Hele dagen voordeuren, is dat niet saai?

Helemaal niet. Je krijgt de kans om als professionele bezigheid alle trends in architectuur, bouwen en verbouwen op te volgen. Ik kijk heel veel rond en probeer als een spons alles in me op te nemen. Duurzaamheid is nu een hot topic. De uitdaging is om nieuwe inzichten om te zetten in aantrekkelijke vormentaal en innovatieve technieken.

Op welke manieren zetten jullie in op duurzaamheid?

Circulariteit dragen we hoog in het vaandel. We streven ernaar dat alle materialen op een gezonde manier hergebruikt kunnen worden. Ik volg de actualiteit op de voet en neem deel aan lezingen om bij te blijven. We zijn door de jaren heen geëvolueerd van een firma die voornamelijk kunststof produceerde naar een focus op aluminium. We zagen al vroeg in dat kunststof niet duurzaam is. Bovendien garanderen we dat je het aluminium kan hergebruiken: al onze toepassingen kunnen volledig weer uit elkaar gehaald worden. We starten met onderdelen en eindigen met onderdelen.

Vanwaar de keuze voor aluminium?

Het is een prachtig product dat lang meegaat en zich goed leent tot circulair gebruik. Het is wel duurder om aan te maken, maar door de lange levensduur betaalt de investering zich gegarandeerd terug. Het is een pak steviger dan kunststof en heeft een tijdloze uitstraling, wat de vormgeving ten goede komt. Ook aan nieuwe kleurentrends bijvoorbeeld passen we ons met het materiaal aluminium gemakkelijk aan.

Wat maakt Harinck zo bijzonder?

Door het gepatenteerde systeem Magnetude hebben we ons weten te onderscheiden. We waren hiermee pionier en ondertussen is dit de norm geworden in België. Het systeem spaart je bij de installatie heel wat tijd uit en voorkomt problemen later. Vandaag is het magnetische systeem niet enkel toepasbaar op deuren, maar ook op gevelbekleding. Magnetude maakt een totaal andere vormgeving van gevels mogelijk.

Hoe is de werksfeer?

We innoveren in het belang van onze klanten, maar minstens even belangrijk zijn onze eigen mensen. We doen er alles aan om hen te motiveren. Zodat ze trots kunnen zijn op waar ze werken. Een werkplek die innovatie en vooruitgang vooropstelt. Goede medewerkers zijn niet eenvoudig om te vinden, dus we zijn er bewust mee bezig om aan onze medewerkers te tonen hoe hard we hen waarderen, bijvoorbeeld door hen te betrekken bij allerhande beslissingen.

Wat is je bedrijfsmissie?

De wereld mooier maken door onze aanwezigheid in het straatbeeld. En dat mag je letterlijk nemen. We zijn in bijna elke straat in België aanwezig. Het doet toch telkens iets met me als ik één van onze producten opmerk aan de gevel. We zijn fier op alles wat we maken en hopelijk de mensen die in dat huis wonen ook. Daar doen we het voor. Ik prijs me elke dag gelukkig dat we zo’n persoonlijk product mogen maken.